خدمات

اداره فناوري اطلاعات، ارتباطالت و تحول اداريمرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری
هدف کلی مرکز فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول ادارینوین سازی و ایجاد تحول در نظام اداری بر اساس نقشه راه اصلاح نظام اداری و متناسب با پیشرفتهای تکنولوژی در راستای تحقق استراتژی های سازمان بهزیستی کشورمی باشد .
استراتژی اداره فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری:

  • تسهیل تحقق سیاستهای کلان کشور در حوزه دولت الکترونیک و تعیین راهکارهای لازم بمنظور حصول ساختار سازمان الکترونیک
  • مطالعه و استقرار نظام ها و سبک های مدیریتی نوین در راستای بهبود مدیریت
  • طراحی تشکیلات و بهبود ساختار های سازمانی
  • ایجاد فضای مناسب ، توانمندسازی کارکنان و افزایش کارآیی سازمانی از طریق آموزش
  • تدوین و اجرای برنامه های فرهنگ سازی و ایجاد بستر مناسب برای تحول اداری( در راستای نقشه راه اصلاح نظام اداری )
  • مهندسی مجدد ، تجزیه و تحلیل طراحی سیستم ها و روش های انجام کار

محورهای اصلی فعالیت اداره فناوری اطلاعات ، ارتباطات و تحول اداری:

  • توسعه فناوری اطلاعات و امنیت شبکه
  • توسعه خدمات الکترونیکی و معماری سیستمهای اطلاعاتی
  • تحول و نوسازی سازمانی و اصلاح فرآیندها
  • برنامه ریزی و بهره وری
  • بهره‌وری نیروی انسانی از طریق آموزش و پژوهش

 
دفترآمار و فناوری اطلاعات
معرفی :

  • امروزه دانایی بشر منوط به داده ها و اطلاعاتی است که ماهیت سمت و سوی حرکت او را تغییر می دهد. در جهان فراروی ما از مهمترین شاخصهای ارزیابی توسعه پایدار، داشتن نظام و فرایند کمی و کیفی فعالیتهای آماری است.
  • بهره مندی از تکنیکهای آماری بنیادی ترین اصل برنامه ریزی است  و برنامه ریزی متکی بر آمارهای صحیح، درست و به موقع از عوامل مهم سیاستگذاری و از رموز موفقیت و پیشرفت سازمانها محسوب می گردد. بدیهی است که هر سازمان پیشرو به منظور آگاهی از تحقق برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خود،استخراج میزان فاصله تا وضعیت مطلوب و بهینه و همچنین اطلاع رسانی نتایج عملکرد سازمانی نیاز به بهره مندی جامع و نظام مند از آمار دارد.
  • فرایند مستند سازی آمارهای رسمی سازمان و تدوین خطوط راهنما، پرسشنامه ها ونتایج طرح های آماری و ارائه گزارش های ادواری آماری علاوه بر آنکه به تثبیت و تقویت حافظه سازمانی کمک می نماید، با ایجاد امکان شبیه سازی شرایط اجتماعی واقتصادی گذشته، پیش بینی آثار برنامه ها وسیاست های دردست اجرا را ممکن می نماید. از اینرو می توان آمار را چراغ راه آينده فعاليتهاي سازمان دانست.
  • سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان خدمت رسان، از این قاعده مستثنی نمی باشد. بدون تردید ارائه خدمات متنوع در حوزه رفاه اجتماعی و توانمند سازی مددجویان، بدون درنظر گرفتن وقایع آماری، امری ناممکن و نشدنی است زيرا فقط در سايه اطلاعات و داده هاي معتبر و قابل اطمينان مي توان تصميمات بجا و بهنگام اتخاذ نمود.  در غیر اینصورت سیستم به بیراهه رفته و افت روز افزون کیفیت عرضه خدمات قطعی خواهد بود.
  • سازمان بهزیستی کشور با استناد به بند « ی » ماده 8 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر حاکمیتی بودن امور آمار و همچنین لزوم رعایت اصول ده گانه بنیادین آمارهای رسمی اداره آمار سازمان ملل، به طور مستمر از طریق شناسایی، گردآوری، آمایش و به هنگام سازی اطلاعات و آمارهای ثبتی در راستای ماموریت های خود و به منظور استقرار مدیریت دانش، نسبت به تهیه و تدوین سالنامه آماری اقدام می نماید.
  • با توجه به اهمیت مفهوم پایایی و اعتبار داده های آماری که بصورت گزارشات متعدد و مستمر از مراکز شهرستانها ی تابعه بهزیستی استان همدان دریافت می گردد . دفتر آمار استان  تصمیم گرفت به منظور یکسان سازی گزارشات ارائه شده و  بالا بردن دقت ثبت اطلاعات همچنین ثبت به هنگام داده ها ، طرحی را تدوین و اجرا نماید که بموجب آن سامانه payment به عنوان مهمترین مرجع ثبت اطلاعات و سامانه Qlikview نیز به عنوان مرجع گزارشگیری در نظر گرفته شد و با تغییرات و ابداعاتی که در سامانه Qlikview بعمل آوردیم که خلاصه شرح آن خواهد آمد  این انگیزه و رغبت را در کاربران فراهم نمودیم که اهداف سه گانه ذکر شده ( یکسان سازی ، دقت ، ثبت به هنگام ) به تحقق پیوست.

دفتر آمار زیر مجموعه اداره فناوری اطلاعات می باشد یکی از مهمترین وظایف این دفتر جمع آوری اطلاعات و ارائه آمار می باشد این دفتر با چند نرم افزار اطلاعات مددجویان را ثبت و گزارش گیری می کند و این نرم افزارها عبارت است از :

  • سامانه payment  کشوری و تحت وب می باشد و اطلاعاتی که در این سامانه ثبت می شود شامل : ثبت مشخصات مددجویان –ثبت خانوار مددجویان – ثبت مستمری مستمر بگیران – ثبت اطلاعات ( بیمه – اشتغال – تحصیلات – مسکن و...) مددجویان –ثبت کمکهای نقدی و غیر نقدی مددجویان – گرفتن استعلام
  • سامانه qlikview  این سامانه کشوری و تحت وب می باشد این سامانه فقط گزارش ساز می باشد و ارتباط مستقیم با بانک اطلاعاتی payment دارد و از بانک اطلاعاتی payment گزارش ، نمودار و ... می سازد
  • سامانه دانشجویی سامانه ای کشوری و تحت وب می باشد که این سامانه اطلاعات مددجویان دانشجو را ثبت می نماید
  • سامانه ui.behzisti.net سامانه ای کشوری و تحت وب می باشد که همانند payment بوده با این تفاوت که دارای یک داشبورد می باشد .
  • مستمری : مبلغی است که بصورت نقدی به مددجوی  نیازمند سازمان بهزیستی کشور طبق ضوابط مربوطه به صورت ماهیانه و در قالب عیدی سالانه بر اساس دستور العمل "حمایتهای مالی سازمان " پرداخت می شود.

دفتر ارتباطات و امنیت شبکه
معرفی :
واحد انفورماتیک اداره کل بهزیستی استان همدان به عنوان زیر مجموعه ای از اداره فن آوری اطلاعات ارتباطات و تحول اداری، با هدف ایجاد تسهیلات و مدیریت جریان اطلاعات و بسترهای زیر ساختی اطلاعاتی موثر و کارآمد، ایجاد گردیده استاین واحد همچنین در راه اندازی سیستم های اطلاعاتی و بسترهای شبکه تجربیات موفقی را در کارنامه خود دارددر این راستا واحد انفورماتیک  اداره کل بهزیستی استان همدان، قادر به ارائه برخی خدمات انفورماتیکی و نرم افزاری به تمامی معاونتها، شهرستانهای تابعه و ادارات می باشد.
شرح وظايف واحد فناوري اطلاعات و خدمات آنفورماتيك، حوزه كاري و مسئوليت ها
1-     بخش خدمات و پشتيباني و نگهداری
هدف اين بخش ارائه خدمات جاري فناوري اطلاعات و ارتباطات و نگهداري سيستمهاي سخت افزاري ، نرم افزاري و شبکه  دانشگاه مي باشد .
رئوس وظايف مربوطه اين قسمت بشرح زير مي باشد :

  • رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری کلیه سیستمهای رایانه موجود در شبکه
  • تهیه شناسنامه کامپیوترهای شبکه
  • نگهداری و مدیریت شبکه
  • بررسی و بکارگیری روشها و راهکارهای مقابله با نفوذ و آلودگی های ویروسی
  • پشتیبانی نرم افزاری و سخت افزاری از کلاسهای مجهز به دیتا پروژکتور و اسمارت برد
  • پشتیبانی فنی کلیه سیستمهای شبکه و واحد ها
  • پشتیبانی نرم افزاری از کلیه نرم افزارهای کاربردی مورد استفاده در شبکه و مراکز شامل (  اتوماسیون اداری ، نرم افزارهای آموزش، وب سایت، حضور و غیاب، حسابداری حقوق و دستمزد و ....)
  • خرید تجهیزات و قطعات کامپیوتری با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب در بازار
  • انجام مراحل کارشناسی ، خرید ، تعمیر و بروز رسانی تجهیزات IT
  • مشاوره در زمینه IT   و راهنمایی و همکاری با مدیران ، کارمندان  در انتخاب نرم افزارهای موجود ،سخت افزار و بانکهای اطلاعاتی و سایر منابع مورد نیاز جهت رفع نیازمندیها
  • بررسی محصولات و سیستمهای موجود و پیشنهاد جایگزین های احتمالی در جهت جوابگویی به نیازمندیهای مشخص شده
  • نصب ، تنظیم و تغییر نرم افزارهای، شبکه ها ، بانکهای اطاعاتی و سایر سیستمها
  • همکاری در بررسی نیازمندیها و ارزیابی خریدهای بالقوه جهت سازگاری با سیستمهای موجود
  • بررسی و انعقاد قراردادهای نگهداری و پشتیبانی موجود با نظارت فنی

2-   بخش آموزشي و اطلاع رسانی
يکي از اساسي ترين پايه ها در توسعه و به نتيجه رسيدن طرحهاي فناوري اطلاعات، آموزش، اطلاع رساني و فرهنگ سازي در اين زمينه می باشد .
اين قسمت علاوه بر ماموريت مذکور وظيفه سرويس دهي به کلاسهاي کامپيوتر و کلیه سایتها را نيز به عهده دارد .
مسئول فناوري اطلاعات با بررسي اطلاعات، مي بايست ايده هاي نوآورانه و استراتژيك جهت حل مشكلات حياتي  ارائه دهد و خود براي عملي شدن آن اقدام كند .
رئوس وظايف اين واحد به شرح زير است:

  • آموزش مستمر کلیه کاربران مطابق با فناوریهای اطلاعات جدید( هماهنگي جهت بر گزاري کارگاههاي مرتبط با IT)
  • -برگزاری کلاسهای آزاد ویژه پرسنل...)
  • برگزاري کلاسهاي آموزش عملي کامپيوتر براي پرسنل (کلاسهاي مباني کامپيوتر- ICDL – نحوه کار با سیستم های اطلاعاتی مستقر  و ...)
  • مديريت سايت مركزي
  • راهنمایی  وکمک به کاربران در جهت استفاده از بسته های نرم افزاری و امکانات آنها
  • برگزاري کلاسهاي آگاهي رساني و فرهنگ سازي استفاده از نرم افزار و سخت افزار در صورت لزوم

3-   بخش زیر ساخت و  شبکه
هدف اين بخش ارائه خدمات جاري فناوري اطلاعات و نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري، نرم افزاري و شبكه است.
رئوس وظايف اين واحد به شرح زير است:

  • توسعه زیر ساختهای شبکه
  • بازدید دوره ای از کلیه سیستمهای رایانه ای موجود در شبکه
  • پشتیبانی و بروز رسانی پایگاه اینترنتی شبکه
  • ارتقا سرورهای محلی به منظور بهينه سازي ارائه سرويس به كاربران
  • اقدام درجهت اتصال و یا انفصال کامپیوترهای موجود در حوزه بنا بر نیاز و فراهم نمودن مقدمات لازم و انجام تنظیمات مربوطه منطبق بر فرآيندهاي مدیریت فناوری
  • مدیریت و پشتیبانی از شبکه داخلی و ارتباط آن با شبکه خارجی
  • برطرف نمودن اشكالات كاربران در استفاده از سرويسهاي شبكه طبق فرآيندهاي مدیریت فناوری
  • پشتیبانی و نگهداری شبکه wireless   و رفع عیب آن
  • تحلیل و بررسی انواع سطوح دسترسی کاربران
  • تخصیص انواع سطوح دسترسی کاربران ( اینترنت و اینترانت و پرینت
  • تحلیل در راستای زیر ساختها و شبکه
  • ارائه سامانه ها جهت تسهیل در امور خدمات رسانی
  • حفظ امنيت فيزيكي محيط اتاق سرور- دما و دقت در عبور و مرور ها
  • نگهداري و مديريت زير ساخت شبكه

نگهداري و مديريت و پشتیبانی و سرويس‌ شبكه های (Lan ، اينترنت، پست الكترونيكي، دوربین های مداربسته ، شبکه elasticsتلفنهای تحت IP و وبسایت و  .....)
 
دفتر آموزش و پژوهش و ساختارهای سازمان
معرفی:

  •         روابط ميان واحد هاي سازماني كه حدود اختيارات ، سلسله مراتب ، سطوح فرماندهي و نحوه تقسيم وتوزيع وظايف ميان واحد ها را نشان مي دهد و شامل شرح وظايف ، نمودار سازماني وپست هاي سازماني مي باشد .
  • ساختار سازمانی چار چوبی است که مدیران برای تقسیم و هماهنگی فعالیتهای اعضای سازمان ان را ایجاد می کنند .ساختار  سازمانی سازمانهای مختلف با هم متفاوتند زیرا شرایط محیطی و راهبردها و اهدافی که سازمانها دنبال می کنند با هم تفاوت دارند .ساختار سازمانی الکوهای تعیین شده برای روابط میان اعضای یک سازمان است. بنابراین لازم است که بین استراتژی و ساختار سازمانی هماهنگی و تناسب برقرار شود زیرا در غیر اینصورت سازمان اثر بخشی خود را از دست می دهد و با کارکنان مازاد ، بی روحیه و کم کار مواجه می شود . لذا هر سازمانی در راستای رسیدن به اهداف ملزم به آموزش همکاران و پژوهش در زمینه کاری میباشد .دفتر آموزش، پژوهش و ساختارهای سازمانی اداره کل بهزیستی استان همدان در این راستا موارد زیر را رعایت میکند.

-  همکاري و همفکري دربازنگري، اصلاح وتدوین تشکیلات تفصیلی بهزیستی استان با رعایت ضوابط و مقررات موضوعه و نیاز ساختاري استان و پیگیري و نظارت بر استقرار و حسن اجراي تشکیلات مصوب

  •  مشارکت در تهیه شرح وظایف و فراهم نمودن سازو کارهاي لازم به منظور توزیع شرح وظایف مصوب در سطح بهزیستی استان و نظارت بر حسن اجراي تشکیلات مصوب در راستاي وظایف تعیین شده

-  ارائه پیشنهاد تغییرات موردنیاز در ساختار تشکیلاتی استان به ستاد مرکزي و پیگیري و نظارت بر روز آمد نمودن تشکیلات

  •   مصوب با توجه تغییرات مورد تایید ابلاغی از ستاد مرکزي
  • مشارکت دراحصاء و مستند سازي فرآیندها و روشهاي ابلاغی از ستاد مرکزي و پیگیري و نظارت بر حسن اجراي فرآیندها و روشهاي ابلاغی در سطح استان و ارائه گزارشات اقدامات انجام گرفته به ستاد مرکزي
  • مطالعه و بررسی مستمر سیستم ها ، روشها و فرآیندهاي استان و شناسایی نارسایی ها و مشکلات مربوط و ارائه پیشنهاد براي اصلاح و بهسازي آنها به ستاد مرکزي
  • بررسی و تعیین نیازهاي آموزشی بهزیستی استان و ابلاغ به ستاد مرکزي در راستاي سیاستها و دستورالعملهاي ابلاغی

برنامه ریزي و فراهم نمودن سازو کارهاي لازم جهت تامین نیازهاي آموزش کارکنان و مدیران در سطح استان 
ارزشیابی و اثربخشی برنامه های آموزشی و بازخورد نتایج به ستاد مرکزی
شناسایی مراکز علمی ، دانشگاهی و موسسات آموزشی تعیین صلاحیت شده از سوي مراجع ذیصلاح و برنامه ریزي به منظور جلب همکاري آنان جهت اجراي دوره هاي آموزشی وپژوهشهاي بنیادي و کاربردي

  • هرچه دانش و مهارت های کارکنان با نیازهای جامعه ، پیشرفت های علمی و تغییرات فن آوری هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد ، درجه اطمینان از موفقیت فرد و سازمان بالاتر می رود . اساس بهسازی سازمانی که به نام های دیگری چون توسعه و بالندگی سازمانی نیز خوانده شده ، بهسازی نیروی انسانی است که بصورت آموزشهای ضمن خدمت در سازمان ها انجام می شود هدف نظام آموزش بهسازی سازمان به عنوان یکی از کارکردهای مهم مدیریت منابع انسانی ، فراهم آوردن زمینه ای است که بر اساس آن توانایی های بالقوه افراد به فعل درآمده و استعدادهای آنان شکوفا گردد این هدف از طریق ایجاد فرصت های آموزشی جهت کارکنان تحقق می یابد. آموزش کارکنان فرآیندی است که انطباق و سازگاری کارکنان را با محیط متحول سازمانی و در نهایت انطباق بهتر سازمان را با محیط بیرونی فراهم می آورد . آموزش در سازمان بهزیستی به روشهای مختلف پیاده می شود از جمله الف-حضوری   ب- غیرحضوری   و   الف- درون سازمانی و   ب- برون سازمانی و  ج-کشوری .این دفتر جهت انجام امور با پرتال آموزش بهزیستی کشور و سامانه آموزش کارکنان(جام) ارتباط تنگاتنگ دارد.

 بهزیستی استان همدان  در امر پژوهش فعالیتهای بهینه ای را داشته است و با تشکیل جلسات  و  کمیته های پژوهشی سعی نموده است که از مسائل درگیر در حوزه های تخصصی بهزیستی به عنوان موضوعات پژوهشی استفاده نماید. و در سال 95 موفق به دریافت کد از سامانه سمات جهت ثبت پژوهشها شده است.  امیدواریم با انجام این پژوهشها به نتایج خوب و ارزنده علمی برسیم و بسیاری از موانع و مشکلات خدمات دهی و رضایت سنجی جامعه هدف این اداره کل با انجام این پژوهش ها رفع گردد.
سامانه ملی ثبت تحقیقات کشور (سمات) یکی از سامانه های فعال در امر پژوهش می باشد که کل پژوهشهای دستگاههای کشور در آن ثبت می شوند.
 
دفتر برنامه ریزی ، بهره وری و تحول اداری
معرفی:

  • در عصر حاضر ،سازمان هایی موفق و كارآمد محسوب می شوند كه علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی ،بتوانند مسیر تغییرات ودگرگونیها را نیز در آینده پیش‌بینی كرده و قادر باشند كه این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده‌ای بهتر هدایت كنند.برای رسیدن به رشد ،توسعه و کمال باید تغییر و تحول ایجاد کرد . این تغییر ایجاد نمی شود مگر با برنامه ریزی های مدون در جهت بالا بردن بهره وری. لذا دفتر برنامه ریزی و بهره وری و تحول اداری در راستای اهداف خود سعی دارد امور زیر را به نحو احسن انجام دهد.
  • - مشارکت در تدوین برنامه هاي عملیاتی سازمان و برشهاي استانی و پیگیري و نظارت بر حسن اجراي برنامه ها ابلاغی درسطح واحدهاي وظیفه اي و تابعه وارائه بازخورد ، موانع و چالشها و در صورت نیاز راهکارهاي اصلاحی به ستاد مرکزي
  • - همکاري و همفکري با ستاد مرکزي در تدوین دستورالعمل ها ، بخشنامه ها وشیوه نامه هاي اجرایی
  • - بررسی ، پایش و ارزیابی مستمر طرح ها وبرنامه هاي تعیین شده و ارائه گزارشات عملکرد استان و پیشنهادات کارشناسی به ستاد مرکزي
  • - پیگیري و فراهم نمودن سازو کارهاي لازم به منظور ایجاد ، توسعه و ترویج فرهنگ بهره وري و استقرار چرخه مدیریت بهره وري در سطح بهزیستی استان با توجه به سیاستها و برنامه هاي ابلاغی از ستاد مرکزي و ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته به مراجع ذیربط
  • - پیشبرد ، هدایت و اجراي برنامه هاي ابلاغی از ستاد مرکزي در خصوص برنامه هاي تحول و پیگیري و نظارت بر اجراي مصوبات کمیسیون تحول اداري در سطح استان و ارائه بازخورد اقدامات انجام گرفته ، موانع و چالشهاي موجود و راه حل هاي اصلاحی به ستاد مرکزي